تبلیغات
یا امام زمان (عج)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

یا زهرا (س).یا شهید گمنام


یا امام زمان (عج)
1170 سال است که مهدی (عج) به دنبال 313 مرد است و چقدر مرد شدن زمان می برد!
نویسندگان
نظر سنجی
آهای کسی که اسم خودت رو گذاشتی مسلمون چقدر حاضری برای تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستی ایا اصلا حاضری؟




تگ
تگ

 



پیش گفتار

قرآن كتاب انسان سازى و بزرگ‏ترین و آخرین كتاب آسمانى است، كه از سوى خدا به واسطه پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه آله و سلم) براى نجات انسان‏ها فرستاده شده است و در این زمینه كتابى كامل تر و برتر از قرآن نیست.

در قرآن همه اصول و راه كارهاى هدایت انسان و دست یابى او بر قله رفیع تكامل انسانى ارائه شده است. قرآن در همه اعصار باعث هدایت، نجات و پیروزى انسان‏ها بوده خواهد بود.

قرآن در سوره فرقان‏(1)ویژگى‏هاى بندگان ممتاز خداوند مهربان (عباد الرحمن) را - كه دوازده خصلت است - بر شمرده، و در آخر مى‏فرماید:

اگر بندگان خدا داراى این ویژگى‏ها باشند، قطعا هدایت یافته و به پاداش عظیم الهى خواهند رسید.

قرآن در این سوره به طور شفاف، نشانه‏هاى بندگان ممتاز خدا را بیان مى‏كند و با ارائه طریق، پیروان خود را به انسان سازى در پرتو دوازده ویژگى فرا مى‏خواند و در حقیقت، مساله شایسته سالارى را عنوان كرده و معیار برترى را در دوازده خصلت، كه بعضى تحصیل ارزش‏ها و بعضى پرهیز از ضد ارزش‏ها دارد، مطرح مى‏كند، كه هر كدام اساس و كلید شایستگى‏هاى دیگر و موجب سعادت همه جانبه انسان است.

سیر این آیات از اثبات به نفى و از نفى به اثبات است و نشان مى‏دهد كه محور رستگارى انسان در تخلیه و تحلیه (پاك سازى و بهسازى) است و باید در هر دو جنبه (نفى ضد ارزش‏ها، و كسب ارزش‏ها) قوى و توانمند بود جالب این كه این صفات دوازده گانه، در این آیات به همراه تكرار هشت موصول الذین ذكر شده، با این كه شاید ذكر یك بار كافى بود و این بیانگر اهمیت هر یك از این خصال است. كه به ترتیب عبارتند از:

1 و 2. تواضع و حلم (آیه 63)؛

3. شب زنده دارى (آیه 64)؛

4. خوف از عذاب الهى و ابراز آن در دعا (آیات 65 و 66)؛

5. انفاق عادلانه، به دور از اسراف و سخت گیرى (آیه 67)؛

6. اخلاص در توحید و یكتا پرستى (آیه 68)؛

7 و 8. پرهیز شدید از آدم كشى و بى عفتى (آیه 68)؛

9. پرهیز از امور باطل و بیهوده، و دورى از صحنه‏هاى باطل (آیه 72)؛

10. عبور كریمانه و معترضانه از كنار هر گونه لغو و پوچى (آیه 72)؛

11. تدبر در آیات قران برداشت صحیح از آنها (آیه 73)؛

12. دعا و در خواست فرزندان شایسته و امامت و رهبرى پرهیزكاران (آیه 74).

آرى، بندگان ممتاز و صالح باید داراى این صفات باشند، تا بر قله كمالات دست یابند، و ما كه هر روز در پنج نوبت نماز واجب، بر بندگان صالح، سلام مى‏كنیم و مى‏گوییم: السلام علینا و على عبادالله الصالحین؛ سلام بر ما و بر بندگان شایسته خدا این تلقین همیشگى مسلمانان است كه در صف بندگان صالح خدا در آیند، و بدانند بنده صالح خدا بودن، داراى ویژگى هایى است، كه با تحصیل آنها، مشمول سلام و درود خود و همه نماز گزاران مى‏گردند.

این كتاب؛ تفسیر و توضیح این دوازده ویژگى است كه قبلا به صورت سخنرانى در رادیو سراسرى معارف، سپس به صورت چهارده مقاله در مجله ماهنامه پاسدار اسلام (2) منتشر شده، و اینك با تهذیب و تكمیل و تلخیص تحت چهارده عنوان، تقدیم مى‏شود، امید آن كه سازنده و ثمر بخش باشد.

محمد محمدى اشتهاردى

آیاتى از سوره فرقان‏

وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا(63)

وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَ قِیَامًا(64)

وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا(65)

إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقَامًا(66)

وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَ لَمْ یَقْترُُواْ وَ كَانَ بَینْ‏َ ذَالِكَ قَوَامًا(67)

وَ الَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ وَ لَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتىِ حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لَا یَزْنُونَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَالِكَ یَلْقَ أَثَامًا(68)

یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یخَْلُدْ فِیهِ مُهَانًا(69)

إِلَّا مَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیَِّاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا(70)

وَ مَن تَابَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلىَ اللَّهِ مَتَابًا(71)

وَ الَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّواْ بِاللَّغْوِ مَرُّواْ كِرَامًا(72)

وَ الَّذِینَ إِذَا ذُكِّرُواْ بَِایَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یخَِرُّواْ عَلَیْهَا صُمًّا وَ عُمْیَانًا(73)

وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْینُ‏ٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا(74)

أُوْلَئكَ یجُْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبرَُواْ وَ یُلَقَّوْنَ فِیهَا تحَِیَّةً وَ سَلَمًا(75)

خَلِدِینَ فِیهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقَامًا(76)

سر آغاز

اهمیت ارزش‏ها

كرامت و شرافت انسان به ارزش‏هاى وجودى اوست، ارزش هایى كه جانشین ضد ارزش‏ها گردد. با عبارت دیگر، سیادت و آقایى انسان با پرهیز از رذایل و تحصیل فضایل به دست مى‏آید.

خداى تبارك و تعالى در قرآن كریم نیز هدف آمدن پیامبران را تزكیه و تعلیم بیان مى‏كند.

هو الذى بعث فى الامبین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمه(3)؛

خداوند كسى است كه در میان جمعیت درس نخوانده، رسولى از خودشان برانگیخت كه آیاتش را بر آنان مى‏خواند و آنها را تزكیه (پاك سازى) مى‏كند و به آنان كتاب و حكمت مى‏آموزد.

و این همان ترك رذایل و كسب فضایل است كه از آن در علم اخلاق، به تخلیه و تحلیه تعبیر مى‏شود؛ یعنى نخست باید خود را از هر گونه ملكات و حالت‏هاى انحرافى و گمراه كننده و گناه، تخلیه و پاك كرد و سپس، با زیورهاى فضایل و ارزش‏هاى والاى الهى و انسانى آراست.

به عنوان مثال، دو باغ را در نظر بگیرید كه یكى بر اثر نامساعد بودن زمین و فضاى آن، پر از علف‏هاى هرزه و مزاحم است و آثار و ثمرى جز آفت‏هاى گوناگون نداد؛ روشن است كه چنین باغى بى ارزش است و وجودش مایه نكبت و رنج و آزار خواهد بود. به عكس، باغ دیگرى است كه از نظر زمین و فضا و سایر ویژگى‏ها، ممتاز و شاداب بوده و داراى گل‏هاى رنگارنگ و میوه‏هاى مختلف است، و آفت‏ها و علف‏هاى هرزه از آن دور بوده و وجودش موجب بهره‏هاى فراوان و بركات سرشار است.

انسان منهاى ارزش‏ها - كه در ضد ارزش‏ها غوطه ور است - همانند باغ نخست مى‏باشد كه نام باغ را دارد، ولى در حقیقت شوره زارى بیش نیست. به عكس، انسانى كه در صراط پرهیز از رذایل و تحصیل فضایل گام بر مى‏دارد، همچون باغ دوم است كه وجودش باغ دوم است كه وجودش مایه بركات و آثار درخشان است. به قول مولانا:

نام فروردین نیارد گل به باغ شب نگردد روشن از اسم چراغ
اسم گفتى رو مسمى را بجوى ماه در بالاست نى در آب جوى

پیامبر اكرم (صلى الله علیه آله و سلم) به قدرى ارزش‏ها را مهم و محترم مى‏شمرد كه در جنگ سپاه اسلام با قبیله طى هنگامى كه سفانه، دختر حاتم طالیى اسیر گردید و به مدینه آورده شد و خود را به پیامبر (صلى الله علیه آله و سلم) معرفى كرد و پدرش حاتم را - كه داراى خصلت‏هاى ارزشى بود - توصیف نمود، پیامبر (صلى الله علیه آله و سلم) به او فرمود:

این صفاتى كه درباره حاتم گفتى از صفات مومنان است، اگر پدرت مسلمان بود ما به او رحمت مى‏فرستادیم.

سپس به مسوولان فرمود:

خلوا عنها فان اباها كان یحب مكارم الاخلاق(4)؛

این دختر را به پاس احترام ارزش‏هاى اخلاقى پدرش آزاد سازید.

هم چنین وقتى در یكى از جنگ‏ها، خواهر رضاعى او را به صورت اسیر نزد آن حضرت آوردند.

پیامبر (صلى الله علیه آله و سلم) با دیدن او خوشحال شد و فرش خود را براى وى بر زمین گستراند و او را بر آن نشانید و خود بر روى خاك نشست و با چهره‏اى باز و خندان با او به گفت‏وگو پرداخت.

پس از آن كه او رفت، برادر رضاعى‏اش آمد، پیامبر (صلى الله علیه آله و سلم) به او نیز احترام شایان كرد، ولى به اندازه خواهر رضاعى‏اش.

شخصى از علت این تبعیض پرسید.

فرمود:

لانها ابر بابیها منه‏(5)؛

زیرا این خواهر بیشتر از آن برادر به پدرش نیكى مى‏كند.

این حادثه علاوه بر این كه بیانگر نهایت تواضع پیامبر (صلى الله علیه آله و سلم) است، حاكى از آن است كه حضرت براى ارزش‏ها احترام قائل بودند.

همان گونه كه اشاره شد خداوند در سوره فرقان، عباد الرحمن را ستوده و دوازده فضیلت و ویژگى براى آنان ذكر كرده است و در پایان چنین نتیجه مى‏گیرد:

اولك یجزون الغرفه بما صبروا و یلقون فیها تحیه و سلاما؛

آنان به خاطر صبر و استقامتشان، داراى درجات عالى بهشت - از پاداش الهى - هستند و در بهشت با تحیت و سلام روبه‏رو مى‏شوند.

در این اثر، این ویژگى‏هاى دوازده گانه و پاداش آنها و نقش و صبر در تحصیل آنها را ذكر كرده، به شرح كوتاه هر كدام بپردازیم، به امید آن كه با اتصاف به این ارزش‏ها والا، مدارج كمال را پیموده و در صف عباد الرحمن، (بندگان ویژه، ممتاز و خاص خداوند سبحان) قرار گیریم.

تواضع و فروتنى‏

قرآن در بیان نخستین ویژگى بندگان ممتاز خدا مى‏فرماید:

و عباد الرحمن الذین یمشون على الارض هونا؛

بندگان خاص خداوند رحمان كسانى هستند كه با آرامش و (بدون هر گونه غرور و تكبر) بر زمین راه مى‏روند.

تواضع به معناى خشوع و فروتنى است و ضد آن تكبر و خود خواهى مى‏باشد كه اساس انحراف‏ها و تباهى‏هاست.



next page



.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


ارائه مطالب مذهبی در مورد امام زمان شهدا اسلام ایت الله بهجت (ره) اس ام اس مذهبی علمای دینی اهل بیت (ع) شیعه دل نوشته ولایت و امامت احادیث آموزش مداحی و کتاب دینی شیطان

آرشیو مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
تگ